سرخط خبرها
خانه / بازاریابی آنلاین / کراوات را اولین بار ایرانی‌ها اختراع کردند!

کراوات را اولین بار ایرانی‌ها اختراع کردند!

ماهنامه آینده روشن: کراوات را اولین بار ایرانی ها ابداع کردند. درباره ریشه ایرانی بودن کراوات گفته شده است که در «اوستا» دوازده چیز را نیاز مرد جنگی دانسته اند که هشتمین آن کوئرس، از ریشه کوئرت، است که در زبان پهلوی به آن گریوپان می گفته اند و روی زره بسته می شده است. در نقش رجب فارس که بنا بر نظر هرتسفلد به بابک، پدر اردشیر بابکان، مربوط می شود، به وضوح می توان کوئرتی را دور گردن بابک دید که روی زره بسته شده است. بزرگان و سرداران سپاه از این پارچه به صورت پهن و پیش سینه ای استفاده می کردند؛ نمونه پهن آن در نقوش طاق بستان دیده می شود.

نوئل مالکوم، پژوهشگر بریتانیایی، نیز در کتاب خود به نام «تاریخچه مختصر بوسنی» بر این باور است که برای نخستین بار و در زمان ساسانیان عده ای از ایرانیان در مهاجرت کراوات را به اروپا بردند. آن ایرانیان پیروان مانی بودند و برای این که از دیگران متمایز باشند از پارچه ای در جلوی پیراهن خود استفاده می کردند. در دوران معاصر کروات ها کراوات را به فرانسه بردند و نام آن کراوات شد. در انگلستان به کراوات بیشتر توجه کردند و از آنجا به دنیا معرفی شد.

بِربری (Burberry)

 

کراوات را اولین بار ایرانی‌ها اختراع کردند! 

بربری یا باربری شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است که در زمینه طراحی و تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینک های آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت می کند. در سال ۱۸۵۶ تامس بربریِ انگلیسی این برند را به دنیا معرفی کرد. طراحی های چهارخانه معروف این برند و آن شوالیه سوار بر اسب در لوگویش، در کنار مارک های محبوبی مانند فندی و گوچی، همواره مورد توجه شیک پوشان بوده است. در سال ۱۹۱۱ بربری لباس های اموندسن را طراحی کرد؛ او نخستین شخصی بود که به قطب جنوب رسید. در سال ۲۰۰۲ ارزش این نام تجاری به ۱٫۵ میلیارد دلار رسید.

 

در آن سال ها، یعنی از سال ۱۹۹۷، مدیریت این شرکت به عهده رزماری براوو بود. او در طول دوره مدیریت خود در بربری کمک بسیاری به ارتقای این نام در دنیای مد کرد و سهم بزرگی در موفقیت شرکت در تسخیر بازارهای جهانی داشت. رزماری در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شد و آنجلا آرنتس، جانشین او شد. برند Burberry، در پایان سال ۲۰۱۰، با ۴۷۳ فروشگاه، در ۴۸ کشور دنیا به فروشی معادل ۱٫۲۷۹  میلیارد دلار دست پیدا کرده است. امروزه Burberry چهار برند زیرمجموعه دارد.

• Burberry Prprsum که گران ترین برند مجموعه است و در شوهای لباس به نمایش گذاشته می شود؛
• Burberry London که برند لباس های رسمی مجموعه است؛
• Burberry Brit که شناخته شده ترین برند مجموعه است و در میان جوانان محبوب است؛
• Burberry Sport که همان طور که از نامش پیداست برند لباس های غیررسمی مجموعه است و هدف اصلی آن نوجوان هاست.

اما کراوات های بربری از محصولات بسیار پرطرفدارتر این کمپانی هستند. کراوات های بربری، با ظاهر خاص خود، بهترین گزینه برای مراسم غیررسمی هستند. در تهران در فروشگاه های لوکس مردانه فروشی خیابان میرداماد می توانید این کراوات را پیدا کنید. قیمت های آن معمولا از سه میلیون تومان شروع می شود و به ده دوازده میلیون تومان هم می رسد.

بریونی

 

کراوات را اولین بار ایرانی‌ها اختراع کردند! 

بریونی یک خانه مد ایتالیایی است که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. نازارنو فانتیکولی و شریک تجاری اش، گاتانو ساوینی، اولین فروشگاه لباس خود را به کمک خانواده باربرینی، در پایان جنگ جهانی دوم در رم افتتاح کردند. این کمپانی نام خود را از معادل ایتالیایی نام جزایر بریجان (The Brijuni Island)، یعنی جزایر بریونی، گرفته است. بریونی اولین نمایش مد مردانه تاریخ را در سال ۱۹۵۲ و در قصر پیتی در فلورانس برگزار کرد. این نمایش گروه بریونی را به مشتریانی از سراسر جهان شناساند.

 

در سال ۱۹۵۴ بریونی نمایش مدی را در نیویورک سیتی برگزار کرد و به دنبال آن نمایش های دیگری را در هشت شهر مختلف آمریکا ترتیب داد و در همان سال فروشگاه هایی را در دو سوی اقیانوس اطلس افتتاح کرد. در دهه ۱۹۵۰، هنرمندان مطرحی چون کلارک گیبل و کری گرانت، با ورود به استودیو فیلمسازی سینسیتا در رم، خریدن مدل های بریونی را شروع  کردند؛ جان گاتی، غول مافیایی نیویورک، به دلیل داشتن یک مجموعه کامل از کت و شلوارها و کراوات های سفارشی بریونی به «ارباب شیک پوش» معروف شد. در سال ۱۹۹۰ آمبرتو آنجلونی به عنوان مدیرعامل این کمپانی انتخاب شد. تاسیس خط تولید پوشاک زنان و افتتاح فروشگاه هایی در مناطقی نظیر سنت پترزبورگ و مومبای و باکو از تدابیر راهبردی او بود.

 

علاوه بر آن، او ترتیبی داد که از سال ۱۹۹۵ از کت و شلوارهای بریونی در فیلم های جیمز باند استفاده شود؛ لباس رسمی پیرس برازنان و دانیل کریگ در این سری فیلم ها از جمله طراحی های این شرکت است. کت و شلوار و کراوات های این برند را، از همان ابتدا، تنها قشر مرفه خاصی خریداری می کرد که درواقع همان اشراف زادگان ثروتمند اروپایی بودند. بریونی جنس کراوات های خود را از میان بیش از پنج هزار پارچه مختلف که وجود دارد انتخاب می کند. یک کراوات، در مرحله ابتدایی، حدود پنج هزار دلار هزینه دارد. حدود ۲۵ تا ۳۰ ساعت زمان می برد که یک کراوات حاضر شود. اغلب کراوات های سفارشی این برند تا ده هزار دلار قیمت دارند.

هرمس

 

کراوات را اولین بار ایرانی‌ها اختراع کردند! 

تیری هرمس، در سال ۱۸۳۷، کسب و کار خانوادگی خود را به عنوان فروشنده وسایل سوارکاری در محله گرند بولوار پاریس راه اندازی کرد. او می توانست زین اسب را به شکلی استثنایی کوک کند و به همین دلیل، جامعه اشرافی آن موقع از او استقبال کرد و هرمس مشهور شد. فروشگاه او در خدمت نجیب زادگان اروپایی بود و بهترین افسار و دهنه های اسب را برای کالسکه ها می ساخت و ارایه می کرد. مشتریان هرمس پاریسی های طبقِ مدِ روز و اشراف زادگان اروپایی مانند ناپلئون سوم و ملکه اش، اوژنی، بودند. در اواخر سال ۱۸۹۷، چارلز امیل هرمس، فرزند و قائم مقام تیری، خط تولید هرمس را گسترش داد.

 

این خط شامل تولید زین اسب بود و در پی آن هرمس فروشگاه جدیدی را نزدیک کاخ الیزه افتتاح کرد. با دوخت کراوات های ابریشمی در سال ۱۹۴۶ و تولید عطر در سال ۱۹۴۹، بهترین سال های این برند رقم خورد. رابرت دوماس هرمس رهبری هرمس را در دست گرفت. او از طریق ازدواج به این خاندان متصل شده بود، اما از نام خاندان هرمس بهره می برد. در این دوره، رابرت چهره شاخص در معرفی کراوات های هرمس است؛ مرغوب ترین کراوات های جهان که تولید آن ها بسیار پرهزینه است. امروزه کراوات های هرمس ۱۰ درصد فروش سالانه این برند است. هرمس سالانه بیش از دو میلیون کراوات می فروشد. قیمت کراوات های این برند در بازار ایران از سه میلیون تومان شروع می شود.


Source link

درباره ی منظر آنلاین

همچنین ببینید

جواب خودرابیازمایید شیمی یازدهم

دانلود حل المسائل کتاب شیمی ۲ یازدهم رشته ریاضی و تجربی دانلود گام به گام ...

LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE