سرخط خبرها
خانه / بازاریابی آنلاین / استفاده از تجربه‌های مشتریان، برای شکل‌گیری برند

استفاده از تجربه‌های مشتریان، برای شکل‌گیری برند

وبسایت آی بازاریابی – صبا روفه‌گرحق: ما امروزه در عصری قرار داریم که استفاده از تجارب مشتریان نقش مهمی در موفقیت تدوین و تشکیل استراتژی برند ایفا می‌کند. اما سوالی که وجود دارد این است که چگونه از تجارب مشتریان به گونه‌ای استفاده کنیم که هم بتواند باعث ایجاد شهرت و محبوبیت برند ما شود و هم پاسخگوی نیازها و تقاضای مشتریان باشد.

 

 استفاده از تجارب مشتریان برای شکل‌گیری استراتژی برند

 

در ادامه این مطلب به بررسی سه مورد از موفق‌ترین تجارب استفاده از تجربه مشتریان خواهیم پرداخت.

۱) تجارب مشتریان با کسب و کار شما آغاز می‌شود

یکی از مهمترین اصولی که باید در تدوین استراتژی برند مورد توجه قرار گیرد، بهبود تجربه مشتریان است. اگر برندها بخواهند به عنوان یک برند موفق به اهداف خود در زمینه مالی به عملکرد بالایی برسند، باید بتوانند یک تیم داخلی جهت حمایت و معرفی برندشان داشته باشند. این مساله اهمیت تجربه مشتریان را نشان می‌دهند، زیرا مشتریان راضی می‌توانند بر روی برند مورد علاقه خود سرمایه گذاری کنند.

 

از سوی دیگر، افراد مسئول در این زمینه نیز می‌باید نسبت به وظایف خود آگاهی کامل داشته باشند و رفتار و برنامه‌های خود را با تجارب و نیاز مشتریان همسو سازند. از کارهای مدیریتی گرفته تا فعالیت‌های مربوط به بخش فروش، از کارکنان مشغول در بخش تحویل کالا تا بخش خدمات رسانی، در همه زمینه‌ها یک برند باید به تجربه و نظرات مشتریان توجه خاص داشته باشد. زیرا تنها در این صورت است که می‌تواند به عملکرد قابل قبولی در زمینه تدوین استراتژی برند دست یابد.

این که از افراد بخواهیم با ارائه نظرات و شیوه‌های جدید یک کسب و کار را رونق بخشند، ممکن است کار موثری باشد اما بسیار هزینه‌بر خواهد بود. از سوی دیگر نیز استفاده از داده‌های تجربی بر اساس نظرات مشتریان و تلاش برای رونق بخشیدن به کسب و کار می‌تواند راهکار بهتری را برای برندها ارائه دهد. فراموش نکنید که یک مشتری راضی و خوشحال به راحتی می‌تواند روی طیف وسیعی از مخاطبان اثر داشته باشد و کیفیت خروجی برند را بالا ببرد.

علاوه بر این، اگر ایجاد یک تغییر در محصولات یک برند توجیه منطقی نداشته باشد و برای کسب و کار مفید و سودآور نباشد، جلب رضایت سرمایه‌گذاران به سختی امکان‌پذیر خواهد بود. نکته آخری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که توجه به تجارب دیگران تنها محدود به مشتریان نمی‌شود. بلکه باید به تجارب کارکنان و کارمندان خود نیز توجه داشته باشیم تا بتوانیم تیم تبلیغاتی موفقی داشته باشیم.

 استفاده از تجارب مشتریان برای شکل‌گیری استراتژی برند

امروزه حجم وسیعی از داده‌ها در ارتباط با تجارب مشتریان در دسترس عموم قرار گرفته است. به همین دلیل، امروزه ما قادر هستیم در فضاهای مجازی، رفتار مشتریان نسبت به محصولات و برند خود و هم‌چنین روابط عاطفی آن‌ها با برند خود را مشاهده و بررسی کرده و در تدوین استراتژی برند از آن‌ها استفاده کنیم.

۲) ارائه رویکردی جامع از تجربه مشتریان

در سال‌های اخیر، حجم وسیعی از داده‌ها در ارتباط با تجارب مشتریان در دسترس عموم قرار گرفته است. به همین دلیل، امروزه ما قادر هستیم در فضاهای مجازی، رفتار مشتریان نسبت به محصولات و برند خود و هم‌چنین روابط عاطفی آن‌ها با برند خود را مشاهده و بررسی کنیم.

نکته مهم در داشتن یک استراتژی برند موفق آن است که بدانیم برندها نیاز دارند موانع بین خود و مشتریان در فضاهای مجازی را از میان بردارند و در این راستا، بتوانند ارتباطی جامع و از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف با مشتری شکل دهند. بنابراین، در تدوین استراتژی برند نباید تجربه مشتریان نادیده گرفته شود.

از سوی دیگر، این‌که مشتریان امروزی به خوبی می‌دانند دنبال چه چیزی هستند و کجا می‌توانند محصول یا خدمات مورد نظر خود را پیدا کنند، امر عجیبی نیست. در واقع، مشتریان به خوبی از تاثیری که تجاربشان در موفقیت یا شکست یک برند دارد، آگاه هستند. بنابراین، برندهایی که در ارائه یک رویکرد جامع از تجارب مشتریان عملکرد خوبی نداشته باشند، در رقابت با سایر برندهایی که قادرند ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنند شکست خواهند خورد.

۳) انتخاب صحیح و معقول اصول اولیه برند، ضرورتی دیگر در تدوین استراتژی برند

در مورد این موضوع که یک برند چگونه می‌تواند مشتریان را شگفت زده کند، صحبت‎‌های زیادی شده است. این لحظات، می‌تواند لحظه‌هایی باشد که برند شما را متمایز و خاص نشان دهد.

لحظاتی در تجربه کاری هر برند وجود دارد که یک برند با ارائه محصول یا خدمات منحصر به فرد مشتریان را خوشحال می‌کند. این لحظات، نه تنها وفاداری و طرفداری مشتری از برند را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند مشتری را تشویق نماید تا عضوی از تیم ارتباطی و حامی برند شود.

اما نکته مهم و قابل توجه این است که تمرکز بیش از حد برای تکرار چنین تجاربی و شگفت زده کردن مشتری می‌تواند بیش از آن که مفید باشد، برای برند خطراتی به همراه داشته باشد. اگر یک برند نتواند به صورت مستمر به اصول اولیه خود پایبند باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اصول اولیه برند در واقع لیستی از انتظارات مشتری در زمینه طراحی و ارائه محصول را تشکیل خواهد داد که برآورده کردن این انتظارات منجر به رضایت مشتری و وفاداری او خواهد بود. هنگامی که برندها بتوانند به این اصول به خوبی پایبند باشند، شهرت و محبوبیت برند آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

برای مثال، مساله تبلیغات انحصاری را در نظر بگیرید. یکی از ضروریات اخیر در تبلیغ برندها، فراهم آوردن اطلاعات مفید و متناسب با نیاز مشتری نسبت به تبلیغات و محتواهای عمومی و ارائه صحیح آن به مشتریان است که باید به شکل دقیقی مورد توجه قرار گیرد. برای دستیابی به این امر باید

برند خود را جذاب، اجتماعی و به روز نگه دارید

بررسی‌ها و تحلیل‌های فوق، تجارب مشتریان را به عنوان یکی از محوری‌ترین موارد در تدوین استراتژی برند معرفی می‌نماید. پس، برای تبدیل شدن به یک برند موفق لازم است که تجربه مشتریان به عنوان هسته تبلیغاتی کسب و کارها به صورت جامعی مد نظر قرار گیرد.

توجه داشته باشید برندهایی که به سخنان مشتریان خود گوش می‌دهند و از طریق تیم‌های ارتباطی خود با مشتریان در ارتباط هستند، در استفاده از تجارب مشتریان موفق‌تر بوده و مشتریان وفادارتری خواهند داشت.


Source link

درباره ی منظر آنلاین

همچنین ببینید

اصول بازاریابی پیامکی

وب سایت آی بازاریابی: بازاریابی پیامکی بر اساس ارسال پام های کوتاه روی گوشی های ...